Wiele osób oglądając serial lub film zauważa, że często pojawiają się w nich znane marki. Nie jest to przypadek. Twórcy filmowi i serialowi oferują znanym markom lokowanie ich produktu w swoim dziele. Lokowanie produktu jest legalne i ściśle określone przepisami prawa.

Na czym polega lokowanie produktu?

Lokowanie produktu najprościej mówiąc można nazwać formą reklamy. Producent biżuterii płaci producentom filmowym, aby bohater filmu kupił pierścionek zaręczynowy właśnie w sieci jego sklepów. Jeśli film zyska dobrą oglądalność, właściciel sieci biżuterii będzie miał dzięki temu ogromną reklamę. Jeśli film do tego będzie lubiany i wejdzie do kanonu „klasyków”, a produkt pojawi się w nim w dobrym kontekście, marka wyryje się w pamięci widzów jako godna zaufana. Niektórzy producenci rozliczają się barterowo. Na przykład telewizja produkująca topowy serial nakręci kilka scen w znanym hotelu, dzięki czemu hotel zorganizuje dla jej pracowników wyjazd integracyjny. Od kilku lat seriale i filmy mają obowiązek informowania widzów, że jest w nich lokowanie produktu.

Prestiż produktu

Lokowanie w dobrym filmie czy serialu pomaga podnieść prestiż produktu. Przykładem może być piwo Heineken, które „przypadkiem” wystąpiło w kilku odcinkach serii o Jamsie Bondzie. Nawet w znanych programach kulinarnych kucharze często używają przypraw tylko jednej marki, a na półkach z żywnością pojawiają się logotypy znanych sklepów czy producentów garnków. Lokowanie produktu to dość spory „wycinek tortu” reklamowego na którym zarabiają biura reklamy stacji telewizyjnych. Warto samemu zwrócić uwagę, jak „przypadkowo” wiele firm reklamuje się w tle, gdy skupieni jesteśmy na oglądaniu głównego wątku filmu lub serialu.