Jeszcze jakiś czas temu śmialiśmy się, gdy nasi rodzice byli oburzeni jakąś nową, panującą modą i mówili, że za ich czasów wszystko wyglądało inaczej. Obecnie sami jesteśmy dorośli i łapiemy się na tym, że młodzież zachowuje się w oburzający dla nas sposób. Zdarza się, że oglądamy coś wieczorem w telewizji i jesteśmy wręcz zbulwersowani tym, co widzimy na ekranie. Niewiele osób jednak wie o tym, że widzowie mogą zgłaszać bulwersujące ich sprawy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i mają realny wpływ na to, co pokazują media.

Co można zaskarżyć?

Najprościej mówiąc: wszystko, co wydaje nam się nieodpowiednie. Może to być zbyt brutalny film wyemitowany w porze, w której przed telewizorami siedzą dzieci lub reklama, która w naszym mniemaniu dyskryminuje jakąś grupę społeczną. Wystarczy, że do KRRiT złożymy skargę z informacją na jakim kanale i o której godzinie wyemitowane zostało bulwersujące nas nagranie, a Rada nawiąże kontakt z nadawcą i poprosi go o wyjaśnienia. Jeśli nadawca faktycznie naruszy prawo lub normy społeczne, KRRiT upomni go, nałoży karę finansową, a w najgorszym wypadku odbierze koncesję na nadawanie. Przed Radą, która egzekwuje polskie prawo w zakresie nadawania programów w radio i telewizji muszą w razie jej interwencji wytłumaczyć się wszyscy nadawcy. Nie jest istotne to, czy dany kanał oglądaliśmy dzięki dużemu operatorowi, czy kablówkę dostarczają nam mniejsi, lokalni operatorzy. Wyjaśnienia zawsze składa nadawca, a nie operator.

Niezwykłe skargi

Do KRRiT trafiają różne skargi i bardzo często Rada uznaje je za zasadne. Przykładem może być skarga widza, który zniesmaczony był wyemitowaniem filmu „Twister” przez telewizję publiczną, podczas gdy w Polsce szalały huragany i tysiące ludzie straciło swój dobytek. Widzowie potrafią się skarżyć również na nieposzanowanie ich uczuć religijnych. Kilka lat temu Hoop Cola wypuściła reklamę świąteczną, w której w rytm pastorałki „Hej kolęda, kolęda” aktorzy śpiewali „Hoop Colę daj, Colę daj”. KRRiT otrzymała kilka skarg, że tradycyjne piosenki świąteczne nie powinny być wykorzystywane jako hasło reklamowe. KRRiT nakazało wszystkim stacjom zdjęcie reklamy z emisji.